Lesvormen

Pilates voor mannen

Meer kracht!

Pilates voor mannen

Pilates voor mannen

Veel mannen hebben de misconceptie dat Pilates alleen voor vrouwen is. Dit is een totaal verkeerde opvatting. Bij Pilates Studio To Flow trainen ook mannen. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld wordt Pilates geïntroduceerd als onderdeel van het militaire fysieke trainingsprogramma. Er is niet iets specifiek anders over Pilatestraining voor mannen. De Pilates methode is dezelfde voor iedereen. Ontwikkeld voor het menselijk lichaam in het algemeen. Mannelijke spieren zijn wat strakker dan bij vrouwen, vooral in de heupen en hamstrings, maar de oefeningen kunnen eenvoudig worden aangepast. 

Kracht, flexibiliteit en balans zijn allemaal kenmerken van een Pilates training wat zeer relevant is aan fitness. De intensieve trainingen van Pilates kan vooral nuttig zijn voor mannen, waar de trainingen vaak benadrukt wordt op de deel-voor-deel aanpak voor spierontwikkeling, zoals we terug zien in gewichtheffen. Pilates hoort bij de functionele training waarbij verschillende spiergroepen tegelijk gestimuleerd worden met als resultaat een toename in kracht. Omdat er met weerstand gewerkt wordt, zullen de spiervezels langer, sterker en flexibeler worden – ook kan een flinke sixpack ontwikkeld worden.

Pilates voor kracht en flexibilteit

Pilates daarentegen benadrukt het trainen van het centrum van het lichaam, ook wel de powerhouse genoemd. Door de diepe spieren rond om de romp te ontwikkelen, stabiliseert de romp, en de achterkant van de romp wordt beter beschermd. Dit soort core training maakt Pilates een uitstekende training voor het hele lichaam, evenals een basis voor cross training en andere vormen van sport en bewegen.

Meer flexibiliteit is één van de doelen van Pilates trainingen, mannen voelen zich daardoor vaak prettiger in hun vel. Pilates werkt door in het dagelijks leven. Bewegen zoals bijvoorbeeld lopen, tillen en andere vormen van sport zullen beter gaan door de balans, de kracht en de flexibiliteit die je beter ontwikkeld door middel van Pilates. 

“Kracht, flexibiliteit en balans zijn allemaal kenmerken van een Pilates training wat zeer relevant is aan fitness...”