Pilates 6 princiepes

START om nu te gaan sporten!

Pilates 6 princiepes

Meer energie!

Ademhaling

De meeste mensen ademen heel oppervlakkig wat vaak het gevolg is van een druk leven. Ook wordt vaak de ademhaling ingehouden bij een zware oefening of als we iets nieuws leren. Hierdoor gebruik je niet volledig je longcapaciteit en kan je houding nog verslechteren en neemt de spanning in de spieren toe. Door een diepe in- en uitademhaling te leren tijdens de Pilateslessen, wat niet altijd makkelijk is, krijgen al je cellen in je lichaam genoeg zuurstof en kunnen afvalstoffen beter worden afgevoerd. Je lichaam kan zich tijdens de uitademhaling meer ontspannen, je traint je longenspieren en je longcapaciteit neemt toe.

Concentratie

Het is belangrijk om een Pilatesoefening correct uit te voeren. Hier is concentratie voor nodig. Dit gebeurt in onze hersenen. Door je te focussen op een bepaalde beweging/oefening leer je op een functionele manier te bewegen. Dit wordt opgeslagen in ons spiergeheugen waardoor de juiste bewegingen op den duur automatisch gaat. Door tijdens de Pilateslessen goed te concentreren leer je ook je eigen lichaam goed kennen. Hierdoor maak je ook meer contact met je eigen lichaam.

Centrering

Tijdens een Pilatestraining gebruik je de diepste laag van je buikspieren, de “powerhouse”. In de lessen krijg je dan ook vaak te horen om je navel in te trekken richting de mat of dat je je buikspieren omhoog moet scheppen richting je middenrif. Dit allemaal om je “powerhouse” te activeren zodat dit een stabiel centrum vormt en waardoor je wervelkolom door diepgelegen stabiliteitsspieren goed ondersteund wordt.

Controle

Tijdens de Pilatestraining leer je om controle te krijgen over de beweging. Zo train je het gehele lichaam. Armen en benen vallen niet terug op de mat door de zwaartekracht maar worden gecontroleerd gestuurd waar je ze wilt hebben. Door controle verkrijg je meer zelfvertrouwen.

Flow

De Pilatestraining gebeurd in een flow. De oefeningen gaan achter elkaar door in een vloeiende beweging. Zo wordt het lichaam sterk en soepeler.

Precisie

Precisie bouwt voort op Concentratie en Controle maar voegt er het element ruimtelijk bewustzijn aan toe. Dit element kan je ook wel het uitlijnen oftewel alignment noemen. Bij iedere Pilates oefening wordt er gekeken of je lichaam de juiste uitgangspositie heeft (uitlijnen) in de ruimte. Hier valt bijvoorbeeld onder: de hoek waaronder de benen bewegen, de plaatsing van de ellebogen, hoe het hoofd gehouden wordt, zelfs wat de vingers en de polsen doen, enz.

Werken met Precisie helpt verkeerde bewegingspatronen te herprogrammeren wat resulteert in een betere lichaamshouding en alignment waardoor het ook helpt in het voorkomen van blessures.

“Tijdens de Pilatestraining leer je om controle te krijgen over de beweging. Zo train je het gehele lichaam...”

  • Price for month: 87$ unlimited
  • One-time visit: 15$ per lesson
  • Class with coach: 30$ per lesson
  • monday - wednestday: 12:00, 18:30
  • tuesday - thursday: 11:30, 19:20
  • friday - Sunday: no lessons
  • the complexity:
  • number of persons: 12
  • the occupation: 120 min