Lesvormen

START om nu met Pilates!

Pilates

Meer energie!

Pilates priciepes bij To Flow

Wat is Pilates?

Pilates betekend dat je zeer bewust beweegt - met concentratie, controle, coördinatie, flow, precisie en een diepe ademhaling. Als je regelmatig en met precisie traint, kan Pilates geweldige resultaten opleveren. Pilates is een vorm van lichaamsoefeningen die door Joseph Pilates aan het begin van de vorige eeuw zijn ontwikkeld. De Pilatesmethode is een complete bodyworkout en heeft als doel om niet alleen de controle over onze beweging, maar ook de kwaliteit en de kwantiteit van onze beweging te verbeteren. In een Pilatesles train je het gehele lichaam. Doordat het gehele lichaam aandacht krijgt worden je spieren sterker en soepeler, zo kom je automatisch lekkerder in je vel te zitten. Kenmerk van de pilatesmethode is dat er weinig herhalingen gemaakt worden, maar wel met een grote variatie in bewegingen zodat je precies beweegt zonder uitputting.

Pilates betekent dat je zeer bewust beweegt - met concentratie, controle, coördinatie, flow, precisie en een diepe ademhaling. Je werkt vanuit je krachtcentrum of “powerhouse”. De juiste lichaamshouding is zeer belangrijk om de beweging goed te kunnen uitvoeren. Belangrijk daarbij is goede begeleiding, want ieder persoon zit lichamelijk anders in elkaar.

Voor wie is Pilates geschikt?

Pilates wordt over de hele wereld beoefend door jong en oud, door mannen en vrouwen, geblesseerd of topfit. In de lessen van To Flow is iedereen verschillend en traint iedereen op zijn of haar eigen niveau.

De oefeningen

Pilatesoefeningen worden in zijn geheel op de mat uitgevoerd, staand, zittend, liggende op de rug, buik of op de zij. De oefeningen zijn in het begin moeilijk, het valt niet mee om ze op een correcte wijze uit te voeren. De oefeningen worden slechts vijf tot maximaal tien keer herhaald. Spierpijn blijft uit en dat is wel even wennen. Sommige zijn gewend om met het lichaam tot het uiterste te gaan en dat de spierpijn ze een gevoel geeft dat ze wat bereikt hebben. Maar Pilatesoefeningen zijn zeer effectief en daar moeten we op vertrouwen. Tijdens de Pilatesoefeningen wordt er soms ook gebruik gemaakt van klein materiaal zoals de Pilatesring, ballen, elastieken, de Core Trainer en balanskussens. Dit doen we om de lessen gevarieerd te houden, bewuster te worden van je beweging, of oefeningen makkelijker of zelf uitdagender te maken.

Als je regelmatig en met precisie traint, kan Pilates geweldige resultaten opleveren zoals o.a.:

  • Je lichaamshouding wordt beter;
  • Je spieren van de romp worden sterker;
  • Je coördinatie wordt beter;zullen sterke buikspieren sneller herstellen.
  • Je wervelkolom wordt soepeler en sterker;
  • Je bloedcirculatie verbetert;
  • Je verhoogt je longcapaciteit;
  • Je spierkracht en flexibiliteit nemen toe;
  • Je hebt minder last van stress en vermoeidheid.

“Tijdens de Pilatestraining leer je om controle te krijgen over de beweging. Zo train je het gehele lichaam...”